Velkommen til min blogg

Jeg er en helt fersk blogger som gjerne vil gjøre bloggen min bedre. Er det noe DU mener jeg kan gjøre skriv det inn som en kommentar under et av innleggene:) PF Takk

onsdag 26. januar 2011

Sakte men sikkert

Ja, nå har det nok stoppet opp litt.
Den siste uken har jeg kun gått ned ca 0.5kg.
Dette skyldes nok en ting: influensa.
Når man sliter med sår hals, vondt i hode, nysing og hosting. Da er det ikke lett og være på slankeren. Nå håper jeg at jeg bare blir frisk snart, så jeg kan rase videre ned i vekt.
Men noe er skjedd med smaksløkene mine etter at jeg har kuttet ut stort sett alt søtt, ja også kunstige søtningsstoffer, som er minst like farlig for kroppen som sukker. Selv 86% sjokolade og fisherman's friend smaker jo SØTT.
Nå er det sånn at jeg går på et kostholdskurs, på dette kurset er det ca 12 deltakere, de fleste som går der har et problem, og det er at de ikke finner noe erstatning for alt klisset de har spist tidligere, som sjokolade, godteri, potetgull osv. Jeg mener at når du skal endre kosthold for og gjøre noe med livet dit, må det jo endres, ikke finne en hel haug alternativer for og opprettholde søtsuget. Jeg mener da at fokuset blir helt feil. Selv prøver jeg og finne ut av nye smaker, nye retter, som inneholder det jeg skal ha til et måltid, jeg tenker da ikke på hva jeg skal ha til snacks, men til mat. Snacks er det som hindrer folk flest i og gå ned i vekt, fordi når du spiser snacks, enten de er "sunne" eller sukkerfylte, så spises dette mellom måltider, da er kroppens forbrenningskammere (muskelcellene) opptatt med og forbrenne måltidet, og snackset havner i fettcellene, og de blir ikke brent før du blir sulten. Men hva skjer når du blir sulten utenom et måltid, joda du tar litt av det "sunne" snackset og spiser det, da vil muskelcellene ta dette opp og forbrenne det, men hvor havner da neste måltid???? Joda i fettcellene. ( Den onde sirkel)
DVS: Skal du spise snacks, spis det rett etter eller i måltidet, så spiser du ikke noe før det er neste måltid. Det er også viktig og ha faste måltider til faste tider. Det og være litt sulten er bare bra, da forbrenner du det uønskede fettet i fettcellene.

5 kommentarer:

  1. Fortsatt lykke til. Men når du kommer med sånne påstander og fettforbrenning, kan du henvise til kilder, da? Sånn at jeg/vi kan lese mer om det?Trodde mange men små måltider var et beste fr å opprettholde forbrenningen, jeg....( et eple osv, som mellommåltid)

    SvarSlett
  2. Joda jeg skrev at faste måltider til faste tider er det man skal ha, ingen som jeg har hørt om anbefaler en haug med måltider om dagen, det som er anbefalt av de fleste(Fedon Lindberg, Grethe Rode, Atkins, osv) er 4-5 måltider om dagen til faste tider, ingen anbefaler å spise noe mellom disse måltidene. Kroppen må ha tid på seg for og forbrenne det som tas inn via måltidene. Dersom det "sunne" eplet mellom måltidene er de ekstra kabohydratene/kcal du ikke klarer og forbrenne vil dette bli lagret i fettcellene. Og vekten vil øke.
    Det viktigste med måltidene er å tilføre kroppen det den trenger frem til neste måltid, ikke størrelsen på måltidet, men neringsinnholdet på måltidet, dette kan du skjekke hos hvem som helst, uansett om de går på LCHF eller hva de går på.
    Det er fullt mulig, ved og ha endel kunnskap, og spise kun 1 måltid om dagen. Du må bare vite hva du putter inn i munnen, og hva som da skjer i kroppen når du putter det i munnen.
    Kilder til fettforbrenning er det du som har gitt meg : bla www.lavkarbo.no
    I tillegg går jeg på et Herbalife basert kostholdskurs, med godt kvalifiserte kostholdseksperter. Så dersom du vil vite mer kan jeg gi deg kontakter der :)
    LCHF kosthold er ensbetydene med økt forbrenning, dette er påvist av Atkins, og måltider med mye fett kontra mye karbohydrater må nødvendigvis være litt mindre, da 1g fett gir 9kcal og 1g karbohydrater gir 4kcal.

    SvarSlett
  3. Glemte og si at det uønskede fettet i fettcellene som forbrennes når man er sulten (tom for næring), er triglyserider og ikke det fettet som er omtalt som fett på innholdsfortegnelser. triglyseridene er som regel dannet av for mye karbohydrater, og det er triglyseridene som blir til fett i blodårer.

    SvarSlett
  4. Avansert...hehe:) Når jeg sier mange, mener jeg selvfølgelig de 4-5 måltidene (små). Hehe....Ække heeelt dum, da.
    Jeg går for ingen kur, jeg....
    Legger om livsstilen ved å innføre sunne rutiner, og spise mindre (utfordringen min er at jeg syns det er vanskelig å spise hver 3 4 time...det er for lang tid mellom måltidene)
    Så fårå det heller gå sakte....så lenge det funker er det greit for meg:)
    Lavkarbo er ikke for alle, vettu. Men er enig i at man kan kutte ned på hvitt mel, poteter, ris og pasta.
    Jeg velger sunnt folkevett.
    Så får vi se åssen det går i Cali, da....hehe. Tror det går bra jeg....

    SvarSlett
  5. Jeg mener ikke at tre til fire timer er for lang tid mellom måltidene, men at jeg ofte kan gå kanskje 6 eller 7 timer mellom.....ser at det kan missforstås sånn jeg skrev det

    SvarSlett